مقالات

معرفی و بررسی انواع لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی

معرفی و بررسی انواع لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی

لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی

لباس یکبار مصرف در بیمارستان‌ها امروزه از پرکاربردترین و بهترین لباس های بیمارستانی هستند. این لباس‌ها در رعایت بهداشت و جلوگیری از انتقال بیماری نقش موثری دارند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی انواع لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی

شان یا لباس یکبار مصرف چیست؟

همانطور که می‌دانید بیمارستان منشأ و منبع انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها است، به همین خاطر اولین گام در جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری‌ها و آلودگی‌ها استفاده از لباس یکبار مصرف است. امروزه بیماران و پزشکان از لباس‌های یکبار مصرف خاصی استفاده می‌کنند که به گان بیمار و گان پزشک مشهور هستند. این گان‌ها از الیاف بسیار سبک و نازکی دوخته می‌شوند و قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند.

چرا رنگ شان یا لباس های یکبار مصرف بیمارستانی سبز یا آبی است؟

می‌توان گفت لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی به این خاطر در رنگ سبز یا آبی دوخته می‌شوند که دید جراح نسبت به اشیای قرمز ازجمله خون تقویت شود و به سادگی آن را تشخیص دهد.

جالب است بدانید که مغز انسان پس از دیدن اشیا در هررنگی، رنگ آن را تفسیر می‌کند. درنتیجه این امر اگرجراح یا پزشک به رنگ قرمز یا صورتی طولانی مدت بنگرد، حساسیت مغز خود را نسبت به آن‌ها از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند آن‌ را تشخیص دهد. به این معنا که رنگ قرمز در ذهن محو می‌شود و دیگر تفاوت‌های ظریفی که در رنگ اجزای تمام بدن وجود دارد توسط پزشک قابل تشخیص نخواهد بود.

معرفی و بررسی انواع لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی

انواع شان

همانطور که گفتیم عفونت محل جراحی یکی از نگرانی‌های بزرگ در هر جراحی یا عمل است. استفاده از شان و لباس‌های جراحی این نگرانی را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد. امروزه شان‌ها در انواع بسیاری تولید و عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربرد منحصربه‌فردی دارد. مهم‌ترین و رایج‌ترین شان‌ها عبارت آن از؛

  • شان ساده
  • شان مایو
  • شان مخصوص پا
  • شان بزرگ سوراخ‌دار یا شان پرفوره

شان ساده

شان ساده نوعی روکش استریل شده است که از آن برای پوشاندن میزهای لوازم جراحی، تخت‌های اتاق عمل و بخش‌هایی از بدن بیمار استفاده می‌شود.

شان ساده تمام مایعات ازجمله آب را به خوبی جذب خود می‌کند. دقت داشته باشید که این شان یکبار مصرف بوده و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را استریل و مجدد از آن استفاده کرد.

شان مایو

شان مایو مانند روبالشی نوعی پوشش است و برای پوشاندن میز مایویی یا سینی مایو استفاده می‌شود.

شان مخصوص پا

کاربرد شان مخصوص پا کمی تخصصی‌تر بوده و از آن جهت جراحی قسمت خاصی از بدن ازجمله دستگاه تناسلی، مقعدی، ادراری و… استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای شان مخصوص پا می‌توان به پوشاندن پاهای بیمار در رکاب تخت اشاره کرد.

شان بزرگ سوراخ‌دار یا شان پرفوره

این شأن یک پوشش کامل بوده و تمام بدن بیمار جز محل جراحی را بطور کامل می‌پوشاند.

این شان نقش موثری و مفیدی در افزایش تمرکز جراح و پزشک داشته و احتمال موفقیت‌آمیز بودن یک عمل را افزایش می‌دهد. همچنین شان پرفوره مانع از پخش خون در زمان جراحی می‌شود.

از دیگر مزایای استفاده از شان پرفوره می‌توان به کاهش احتمال عفونت جای عمل اشاره کرد. این شان آلودگی اطراف زخم را بسیار کاهش می‌دهد که درنتیجه این امر احتمال عفونت به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

ویژگی‌های یک گان یا لباس یکبار مصرف مناسب

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • ضدحساسیت و خارش
  • ضدآب و دیگر مایعات
  • کاملا مناسب برای عبور هوا
  • سبک و راحت
  • دوخته شده از بهترین نوع پارچه
  • و…

در آخر

در مطالب فوق به بررسی مفهوم شان یا لباس یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی و انواع آن پرداختیم.

یکی از راهبردهای اصلی و کاربردی در کاهش انتقال عفونت‌های مختلف استفاده از شان در محیط بیمارستان است. امروزه شان‌ها در انواع و سایزهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند تا به این ترتیب تمام نیازها را دربرگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *