مقالات

معایب و مزایای استفاده از پد الکلی

پد‌های الکلی

پد الکلی

پد الکلی یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌‌ترین کالاهای پزشکی است که از آن جهت ضدعفونی استفاده می‌شود.

امروزه با توجه به کاربرد فراوان این کالا، شرکت‌های تولیدات پزشکی مختلفی به تولید و عرضه‌ی آن مشغول هستند که هریک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند.

در این مقاله قصدداریم به بررسی مفهوم پد الکلی و معایب و مزایای استفاده از آن بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

معایب و مزایای استفاده از پد الکلی

پد الکلی چیست؟

بدون شک پد الکلی را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به فراوانی مشاهده کرده‌اید، این کالا یکی از کاربردی‌‌ترین و پرمصرف‌ترین کالاهای پزشکی است.

الکل امروزه به عنوان یک ضدعفونی کننده مناسب، دردسترس و ارزان در سراسر جهان شناخته می‌شود، سازمان بهداشت جهانی استفاده از پد الکلی را در محل تزریق به تمام دنیا توصیه کرده است.

الکل در برابر تمام باکتری‌ها و قارچ‌ها موثر بوده و آن‌ها را از بین می‌برد. همچنین استفاده از الکل در مقابل ویروس‌هایی مانند هپاتیت، ایدز و… نیز مفید است و آن‌ها را نابود می‌کند. جالب است بدانید که استفاده از الکل‌هایی با درصد خلوص پایین‌تر مانند الکل ۷۰ یا ۸۰ درصد نسبت به الکل ۱۰۰ درصد در از بین بردن آلودگی‌ها و ویروس‌ها موثرتر و مفیدتر است.

در گذشته پرستاران خود پنبه را به الکل آغشته می‌کردند و آن را در محل تزریق قرار می‌دادند اما امروزه شرکت‌های مختلف تولیدات کالای پزشکی این امر را بسیار ساده‌تر کرده‌اند و پدهای الکلی را در پوشش کوچک و تنگی قرار می‌دهند تا به این ترتیب از خشک‌شدن آن‌ها جلوگیری کنند. پس بطورکلی می‌توان گفت پد الکلی پنبه‌ یا نخ آغشته به الکل بوده که توسط شرکت‌های مختلف در پوشش کوچک و آلومینیومی بسته‌بندی و عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است که پدهای الکلی یکبار مصرف هستند.

آشناترین و پرمصرف‌ترین کاربرد پدهای الکلی استفاده از آن‌ها در محل تزریق است اما دقت داشته باشید که می‌توان از این پدها برای پاک نمودن زخم و جراحت‌های مختلف نیز استفاده کرد. همچنین پدهای الکلی یکی از پاک کننده‌های اصلی هر سطوحی هستند، در ادامه به بررسی دقیق‌تر کاربرد این پدها می‌پردازیم.

درصد و نوع الکل پد الکلی چیست؟

هر شرکت و برند از الکل خاصی برای ساخت پد الکلی استفاده می‌کند، اما بیش‌ترین نوع الکلی که در پد الکلی‌ها استفاده می‌شود، الکل ایزوپروپیل و اتیل الکل است.

همانطور که گفتیم الکل ۷۰ و ۸۰ درصد نسبت به الکل ۱۰۰ درصد کاربردی‌تر هستند، به همین خاطر بطور معمول در پد الکلی‌ها از الکل ۷۰ درصد استفاده می‌شود.

پد الکلی

کاربرد پدهای الکلی

اولین و مهم‌ترین کاربرد پدهای الکلی استفاده در مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها است. پدهای الکلی خاصیت ضدعفونی بسیار بالایی دارند، به همین خاطر انواع میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌برند. همچنین می‌توان از این پدها برای ضدعفونی سریع دست و انگشتان و از بین بردن بوی بد آن‌ها استفاده کرد. درنتیجه می‌توان گفت مناسب‌ترین انتخاب در این روزهای کرونایی برای ضدعفونی دست‌ها، پدهای الکلی هستند.

از دیگر کاربردهای این پدها می‌توان به تمیزکردن صفحه گوشی، تبلت، لپ تاپ و سطوحی مانند دستیگره‌ی در، شیرهای آب و… اشاره کرد.

مزایا و معایب استفاده از پدهای الکلی

استفاده از پدهای الکلی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از پد الکلی

پدهای الکلی بهترین گزینه برای ضدعفونی محل تزریق، محل زخم و خراشیدگی، نیش حشرات، جوش‌های صورت و… هستند. همچنین این پدها لکه‌های موجود بر روی سطوح مختلف را به سادگی از بین می‌برند.

معایب استفاده از پدهای الکلی

پدهای الکلی در افرادی که پوست حساس به الکلی دارند، ایجاد التهاب و قرمزی می‌کند. همچنین اگر به بوی الکل حساس باشید پس از استفاده دچار سرگیجه خواهیدشد. به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که اگر در دسته افراد حساس به الکل جای دارید، تحت هیچ شرایطی از آن‌ها استفاده نکنید.

در آخر

در مطالب فوق به بررسی مفهوم پد الکلی و کاربرد آن پرداختیم‌، همچنین مزایا و معایب این کالای پزشکی را بطور کامل بررسی کردیم.

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد پدهای الکلی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *