مقالات

ویژگی لباس‌های بیمارستانی مناسب

ویژگی های لباس‌های بیمارستانی مناسب

شمایی که در حال حاضر در این صفحه حضور دارید در بخشی از مراکز درمانی – بهداشتی کشور فعالیت می‌کنید یا اینکه به هر دلیلی وظیفه دارید برای کادر بیمارستانی مورد نظرتان لباس جدید تهیه کنید. در همین ابتدای تحقیق هم به دنبال اطلاعاتی در مورد پارچه خوب برای دوخت انواع لباس‌های بیمارستانی بر اساس استفاده آن هستید. تیم آواسان توصیه می‌کند برای لحظاتی کوتاه در کنار مجموعه ما باشید تا به شکل بهتری بتوانید لباس‌های  فرم بیمارستانی مورد نظرتان را پیدا کنید.

منظور از لباس‌های بیمارستانی چیست؟

بیایید موضوع را کمی باز کنیم تا در پایان بحث، بیان مهمترین ویژگی‌های لباس‌های بیمارستانی کادر درمان خود را چه در بخش اداری و چه اجرایی( اتاق عمل و …) به پوشش مناسب مجهز کنید. این مجهز بودن از نظر پوشش در عین حال که بایستی محافظ سلامت کادر درمان و پزشکی در تمامی بخش‌ها باشد. در عین حال هم بایستی ظاهری خوبی را برای مخاطبین به نمایش بگذارد.

خیلی وقت‌ها وقتی وارد محیط بیمارستان شدید متوجه شدید که هر فردی بر حسب خدمتی که می‌کند لباس فرم مناسبی به تن دارد. بایستی بدانید لباس فرم بیمارستان دو نوع است. همانطور که قبلاً هم بدان اشاره کردیم یکی مربوط به بخش اداری(پذیرش – امور مالی و …) و بخشی هم مربوط به کادر درمان( پزشکی- آزمایشگاه- پرستاری، ام‌آر ‌آی و …) است.

بهتر است بدانید آن لباس‌های بیمارستانی که کادر پزشکی در اتاق عمل هم می‌پوشیدند با بقیه لباس‌ها متفاوت است. شاید اسم گان را شنیده باشید. به این نوع از لباس‌ها گان می‌گویند. رنگ آنها هم بنا به دلایلی همچون دید بهتر در هنگام جراحی آبی و سبز است.

مهمترین ویژگی‌های لباس‌های بیمارستانی

در ادامه توضیحات و معرفی لباس‌های بیمارستانی برای کادر بیمارستان می‌خواهیم در مورد ویژگی‌های مهم لباس‌های مرکز بهداشت و درمان نکاتی را بیان کنیم.

رنگ

اگر دقت کرده باشید وقتی صحبت از مراکز درمانی از جمله بیمارستان، درمانگاه و اورژانس و … می‌شود پوشش ظاهری افرادی که تحت هر عنوانی در آن جا کار می‌کنند مهم است. رنگ هم نقش مهمی در این پوشش دارد. اولین رنگ هم رنگ سفید است. به طور حتم رنگ سفید ناپاکی و آلودگی را سریعتر بروز می‌دهد. البته بیشتر اوقات هم به همین شکل است، هر چند ممکن است شکل و طرح آن بسته به مکان‌های مختلف تفاوت‌هایی داشته باشد. همانطور که گفتیم در بخش‌هایی حساسی چون اتاق عمل طبق تشخیص متخصصان به منظور افزایش عملکرد بالای چشم بهتر است آبی و سبز باشد، و از طرفی با چنین پوششی بهتر می‌توان لکه‌های قرمز خون را در هنگام عمل جراحی شناسایی کرد.

نوع پارچه

نکته مهم در تولید و دوخت لباس‌های بیمارستان آن است که پارچه آن بایستی نوع به خصوصی باشد. شاید برایتان سوال باشد که چه نوع پارچه‌ای برای کادر بیمارستانی مناسب و خوب است. افرادی که در بخش اداری بیمارستان کار می‌کنند بهتر است لباس‌های آنها از نوع تترون و داکرون باشد. البته لباس‌های پرستاران و پزشکان از نوع تترون است و در مقابل برای کادر پزشکی اتاق عمل داکرون است. این هم به دلیل نوع فعالیت در بیمارستان است، چرا که برای کادر پزشکی حاضر در اتاق عمل از نوع داکرون ضخامت بیشتری دارد.

اگر یادتان باشد در مطالب بالا گفتیم که به لباس‌هایی که تیم پزشکی در اتاق عمل می‌پوشند گان می‌نامند. جنس این نوع لباس‌ها بر حسب چند بار استریل و باقی مسائل دارای الیاف‌های اسپان باند است. در عین حال که نفوذ ناپذیر در برابر انواع بیماری از جمله ویروس و … است. خود همین الیاف اسپان باندی که در گان به عنوان لباس فرم تیم جراحی بیمارستان هم به کار رفته دو نوع است.

از یک طرف، به نظر می‌رسد نوع پارچه در انتخاب لباس‌های فرم بیمارستان از مهمترین ویژگی‌های انتخابی باشد. از طرف دیگر، رنگ هم در اولویت‌ها بعدی قرار می‌گیرد.

در پایان مجموعه آواسان به عنوان تولید کننده این نوع لباس‌ها امیدوار است در این مقاله توانسته باشد نکات مهمی را در خصوص ویژگی‌های لباس‌های بیمارستانی در اختیارتان قرار داده باشد. در صورت وجود سوال در این مورد حتماً مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *