مقالات

چرا رنگ روپوش‌های پزشکان سفید است؟

روپوش‌ پزشکان

روپوش‌ پزشکان

بدون شک زمانی که در بیمارستان، کلینیک و… پزشکان را با لباس سفید مشاهده می‌کنید، با خود می‌گویید چرا سفید؟ چرا رنگ‌های دیگر نه؟ در مقاله چرا رنگ روپوش‌های پزشکان سفید است قصد داریم به بررسی پاسخ این پرسش‌ها بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

روپوش چیست؟

بطورکلی روپوش یک پوشش بیرونی گشاد و بلند بوده که خارجی‌ترین پوشش هر فرد است. این پوشاک بر روی لباس شخصی هرفرد پوشیده می‌شود.

امروزه روپوش‌ها از پارچه‌های کتان، پنبه، پلی استر یا ترکیب آن‌ها دوخته می‌شوند‌، به همین جهت به سادگی حتی در دماهای بالا قابل شست‌وشو هستند.

روپوش پزشکی انواع بسیار مختلفی دارد که می‌تواند بلند یا کوتاه و دارای رنگ و جنس‌های متفاوتی باشد. معمولا خانم‌ها از روپوش‌های کوتاه‌تر و آقایان از روپوش‌های بلندتر استفاده می‌کنند.

هدف از روپوش محافظت از لباس یا پوشش فرد در برابر خطرات و آسیب‌های بیرونی و رعایت بهداشت و نظافت است.

روپوش‌ پزشکان

تاریخچه روپوش سفید

تا اواسط قرن نوزدهم تنها افرادی که اجازه‌ی پوشیدن روپوش‌های سفید بر روی لباس‌های خود را داشتند، دانشمندان آزمایشگاه بودند. این دانشمندان معتقد بودند که پزشکان بدون آن‌ها نمی‌توانند هیچ مشکل و بیماری را شناسایی کنند و به همین خاطر تاثیر چندانی در بهبود حال بیمار ندارند. اما با گذشت زمان پزشکان نیز از این لباس به عنوان پوشش و فرم خود استفاده کردند.

بطورکلی می‌توان گفت دلیل انتخاب رنگ سفید برای روپوش پزشکان احساس نظافت و پاکیزگی بوده که به مخاطب القا می‌شود.همانطور که می‌دانید رنگ سفید کثیفی‌ها و آلودگی‌ها را بهتر نشان می‌دهد، به همین جهت تمیزی و پاکیزگی که بر روی روپوش‌ها وجوددارد به بیمار اعتماد و اطمینان می‌دهد.

البته جالب است بدانید که تنها پزشکان از این لباس‌ها استفاده نمی‌کنند، بلکه در کشورهایی مانند آرژانتین، اوروگوئه، تونس و… این لباس یک نماد آموزشی بوده و معلمان و دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند تا از لباس خود در برابر گچ محافظت کنند. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین دلایل انتخاب رنگ سفید به عنوان روپوش می‌پردازیم.

چرا رنگ روپوش پزشکان سفید است؟

  • حس آرامش
  • پاکیزگی
  • تمرکز
۱_حس آرامش

بدون شک می‌دانید که رنگ سفید تاچه حد آرامش‌دهنده است. این احساس آرامش آنقدر قوی است که در رفتار فرد نیز اثر می‌گذارد. برای مثال زمانی که یک فرد لباس سفید رنگ می‌پوشد، خیلی آهسته و شمرده صحبت می‌کند، با آرامش گام برمی‌دارد، لبخند بر لب دارد، به این ترتیب روپوش سفید پزشکی فشار محیط کاری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید که امروزه آرامش رنگ سفید در بیمار نیز اثرگذار است. برای مثال برخی از افراد که فشار بسیار بالایی دارند، بلافاصله پس از دیدن پزشک در لباس سفید با کاهش فشارخون مواجه می‌شوند.

۲_پاکیزگی

پاکی و پاکیزگی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های رنگ سفید است. همچنین امروزه این رنگ در سراسر جهان به نماد پاکیزگی و تمیزی تبدیل شده است.

همانطور که می‌دانید کوچکترین آلودگی‌ و لکه بر روی رنگ سفید به سادگی قابل تشخیص است. پس بطورکلی می‌توان گفت رنگ روپوش پزشکان به این خاطر سفید است که هیچ آلودگی بر روی آن باقی نماند و همیشه تمیز بماند.

روپوش‌ پزشکان
۳_تمرکز

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که رنگ سفید در هر محیطی موجب افزایش تمرکز می‌شود. به همین جهت رنگ سفید روپوش پزشکان با توجه به حساسیت کاری آن‌ها و نیاز به تمرکز کاملا منطقی است.

در آخر

در مطالب فوق به بررسی مهم‌ترین دلایل انتخاب رنگ سفید به عنوان رنگ روپوش پزشکان پرداختیم.

همانطور که گفتیم مهم‌ترین دلیل انتخاب این رنگ به عنوان روپوش پزشکان، پاکیزگی و نظافت است.

برای شست‌وشوی روپوش خود نیز بهتر است که از آب داغ استفاده کنید و آن را جهت خشک شدن در هوای آزاد و درصورت امکان در معرض آفتاب مستقیم قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *