مقالات

چرا لباس جراحان سبز یا آبی است

لباس جراحان

همانطور که می‌دانید هریک از پرسنل خدماتی و اداری بیمارستان یک لباس در رنگ منحصربه‌فرد دارند، لباس جراحان معمولا سبز یا آبی رنگ است. اما به راستی چرا لباس جراحان به این رنگ‌ها تهیه می‌شود؟ در این مقاله قصدداریم بطور کامل به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه رنگ لباس جراحان اتاق عمل

در گذشته جراحان نیز همانند پزشکان لباس سفید رنگی به تن داشتند اما در اوایل قرن بیستم نخستین‌بار یک جراح معروف لباس خود را به رنگ سبز تغییر داد و اعلام کرد که با این رنگ در هنگام عمل دید و تمرکز بیش‌تری دارد. درنتیجه این رخداد با گذشت زمان تمام جراحان رنگ لباس خود را به سبز یا آبی تغییر دادند.

چرا جراحان در اتاق عمل لباس‌های سبز یا آبی رنگ می‌پوشند؟

همانطور که گفتیم رنگ لباس جراحان در بسیاری از موارد سبز یا آبی است. می‌توان دلیل استفاده از این رنگ‌ها را در لباس جراحان به دو بخش تقسیم کرد؛ اول اینکه نگاه‌کردن به رنگ آبی و سبز تاثیر بسیار زیادی در تقویت دید جراح در رنگ‌های قرمز به خصوص احشای خون‌آلود دارد. دقت داشته باشید که جراح باید از میان رنگ‌های مختلف بتواند نسبت آن‌ها را تشخیص دهد و تفسیر کند.

همانطور که می‌دانید خیره شدن به یک جسم قرمز یا صورتی رنگ موجب می‌شود که حساسیت نسبت به آن‌ها بطور کامل از بین رود. این به این معنا است که رنگ قرمز در مغز می‌شود و جراح دیگر نمی‌تواند تفاوت‌های ظریفی که میان رنگ اجزای بدن وجود دارد را تشخیص دهد و ممکن است خطای جبران‌ناپذیری انجام دهد.

دلیل دوم استفاده از رنگ‌های سبز یا آبی در لباس جراحان این است که تمرکز شدید و طولانی‌مدت بر روی رنگ قرمز ممکن است که توهمات بینایی مختلفی بر روی سطوح سفیدرنگ ایجاد کند که موجب پرت شدن حواس جراح می‌شوند.

احتمالا با خود می‌گویید چگونه این توهمات سبز رنگ در اتاق عمل به وجود می‌آیند؟ دقت داشته باشید که جراح بلافاصله پس از آنکه نگاه طولانی‌مدت خود را بردارد و به اشیای سفیدی مانند پارچه‌های روی تخت یا لباس سفید متخصص بیهوشی بنگرد با این توهمات مواجه خواهد شد.

همچنین دقت داشته باشید که تحقیقات نشان می‌دهند که رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که در بیمار و جراح آرامش ایجاد می‌کند و استرس بیمار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین جراح عمل بهتری انجام خواهد داد.

جالب است بدانید که تعداد زیادی از بیمارانی که به دلیل فشار خون بالا به بیمارستان‌ و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند با دیدن این رنگ با کاهش فشار خون مواجه می‌شوند و وضعیت آن‌ها بهبود می‌یابد.

همانطور که می‌دانید لباس‌های پزشکان و جراحان در اتاق عمل و بیمارستان از رد و لکه‌ی خون در امان نیستند. رد قرمز خون بر روی لباس های سبز یا آبی رنگ جراحان پس از گذشت چند دقیقه بطور خود به خود تغییر رنگ می‌دهد و به قرمز تیره یا حتی رنگ سیاه تبدیل می‌شود. درنتیجه این امر کثیفی و خون‌های موجود بر روی این لباس‌ها چندان آزاردهنده نخواهد بود و جراح با آرامش به کار خود ادامه می‌دهد و حواس وی پرت نخواهد شد.

در آخر

در مطالب فوق به بررسی رنگ لباس جراحان در اتاق عمل پرداختیم و دلایل استفاده از این رنگ را بطور کامل بررسی کردیم.

همانطور که می‌دانید هریک از پرسنل خدماتی و درمانی بیمارستان‌ها یک رنگ لباس مختلفی دارند که با آن شناسایی می‌شوند. اما امروزه این لباس‌ها برای آن‌ها کاربردی نیز است. جراحان با لباس‌های آبی و سبز رنگ دید خود را تقویت می‌کنند و در نتیجه با افزایش تمرکز و آرامش عمل‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *